سیدجواد میری

جامعه‌شناسی، فلسفه و دین‌پژوهشی

سیدجواد میری

جامعه‌شناسی، فلسفه و دین‌پژوهشی

سیدجواد میری

سیدجواد میری مینق
دانشیار گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دکترای تخصصی (Ph.D): جامعه‌شناسی، (دانشگاه بریستول/ انگلستان)، 2003.
کارشناس و کارشناسی ارشد: مطالعات ادیان و فلسفه علم، (دانشگاه گوتنبرگ / سوئد)، 1997.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها




پس از پرس و جو به این نتیجه رسیدم که خبری که منتشر شده بود به نوعی از روی خبر اصلی ساخته شده بود و خبرگزاری "شفقنا" هم حقیقت را گفته است. زیرا مسئول استفتا سایت آقای مکارم شیرازی دچار سهل انگاری شده است و اشتباها خبر جعلی را منتشر کرده است!
پس از انتشار این خبر اینجا و آنجا بحث هایی مطرح شد و اغلب آن خبر جعلی را ملاک قرار می دادند و تفاسیر خود را از "تحجر" و "عقب ماندگی" دین و اسلام و تشیع و علماء ... ارائه می دادند. اما من در باب این جعل خبر دو ملاحظه جدی دارم:

یکی اینکه این تحولات پر شتاب نشان می دهد که علماء و مرجعیت نیاز به متخصصین کار کشته در حوزه روابط عمومی (PR) هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی دارند که بتوانند افکار عمومی و ذائقه جامعه را بسنجند و با زبان امروز-پسند مسائل و فتاوی را ارائه دهند.
دوم اینکه علماء باید درک کنند که افکار عمومی شیعیان ایران از آنها به شدت روگردان شده اند و بهمین دلیل اخبار کذب آنها را نشر میدهند و حتی قبول میکنند؛ زیرا اینگونه (به تصور خویش) جایگاه مرجعیت را تضعیف شده میبینند و برای تحولات اجتماعی ایجابی قلمداد میکنند. علماء باید این تغییر را درک کنند و فکری برایش کنند. به سخن دیگر، این موضوع مصداق "مسائل مستحدثه" است که چاره ای باید برایش بیاندیشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۳
سیدجواد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی